دسته‌بندی نشده

مدارک مورد نیاز برای ساخت مهر

مدارک مورد نیاز برای ساخت مهر / آشنایی با قوانین و مقررات مهرسازی

سوء استفاده از مدارک هویتی | سوء استفاده از مدارک | مدارک هویتی | مجله دلتا

مهر رسمی چیست

یکی از دلایلی که نیاز است بسیاري از صاحبان کسب و کار مهر شخصی داشته باشند، رسمیتر شدن مدارك و اسنادي است که به دیگران تحویل میدهند. براي مثال در بسیاري از شرکتها هنگامی که مجموعه به ثبت رسید باید یک مهر مخصوص ساخته شود تا در تمامی اسناد و قراردادها درج شود. این درج مهر براي رفع مسئولیت از اتفاقهایی است که ممکن است پیش بیاید، و در این صورت مشکلات براي شخص حقوقی مجموعه خواهد بود، و نه افرادي که قرارداد را امضا کردهاند. در این مقاله قصد داریم تا درباره مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر و قوانینی که جهت ساخت آن باید در نظر گرفته شود شما را آشنا کنیم.

ویژگیهاي یک مهر رسمی

در حالت کلی قانونی براي درج موارد مورد نیاز در مهر وجود ندارد، و هر شرکت یا مجموعهاي میتواند مواردي که صلاح میداند را با ارائه مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر روي آن درج کند. اما به پیشنهاد اتحادیه مهرسازي بهتر است موارد زیر در روي مهر رسمی درج شود.

1 .نام مجموعه/ فرد

نام فرد یا مجموعه باید به شکل دقیق روي مهر درج شود. این نام باید کامل باشد، و کوتاه سازي اسم و یا حتی حذف بخشی از آن به مشکلات حقوقی خواهد انجامید. همچنین ممکن است با حذف بخشی از نام، مهر شما به مهر فرد دیگري شبیه شود. براي ساخت مهر نیاز است تا هنگام ارائه مدارك مورد نیاز براي ساخت، مدرك شناسایی نیز ارائه شود.

2 .لوگوي مجموعه

داشتن لوگوي خاص یکی از نکاتی است که به موفقیت کسب و کار شما کمک میکند. در واقع میتوان گفت لوگو هویت شما است و باید کاملا خاص و اختصاصی باشد. بهتر است براي طراحی یک لوگو به متخصص آن مراجعه کنید تا علاوه بر زیبا بودن، مختص شما نیز باشد. همچنین شبیه بودن لوگوي شما به لوگو فرد یا مجموعه دیگري ممکن است تبعات قضایی داشته باشد.

3 .اعلام نوع مجموعه یا خدمات

یکی دیگر از نکاتی که باید در روي مهر درج شود، نوع مجموعه یا خدماتی است که ارائه میکنید. براي مثال اگر شرکت سهامی خاص یا عام هستید باید روي مهر درج شود، و یا اگر پزشکی با تخصص خاص هستید باید تخصص شما روي آن اعلام شود. اعلام تخصص و نوع مجموعه باعث خواهد شد تا افراد دیگر با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند، و تعهدات شما را کامل بشناسند. یکی  دیگر از مواردي که هنگام ارائه مدارك مورد نیاز براي ساخت انواع مهر لازم به ارائه است، گواهیهاي شناسایی مجموعه یا تخصص فرد است.

4 .شماره ثبت

همانطور که گفته شد، هر مجموعه یا شرکت بعد از ثبت رسمی و دفتري، شماره ثبتی به آن اختصاص داده خواهد شد. همانند لوگو و نام، این شماره ثبت نیز مانند هویت شما است و کاملا اختصاصی است. درج این شماره ثبت باعث اطمینان دیگران از رسمی بودن مجموعه شما خواهد شد. براي مثال یک پزشک نیاز دارد تا کد سازمان پزشکی خود را روي مهر درج کند، تا بیماران از تخصص پزشک مطمئن شوند. ارائه مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر شامل گواهی رسمی ثبتی نیز میشود تا بتوان شماره ثبت را دقیق درج کرد.

معرفی مشاغل مختلف و مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر آنها

هنگام سفارش انواع مهر، معمولا طراح از شما مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر را درخواست میکند. این مدارك تنها براي احراز هویت متقاضی است، تا ساخت مهر جعلی امکان پذیر نباشد. در صورتی که مدارك مورد نیاز کامل نباشد، هیچ مهرسازي این کار را براي شما انجام نخواهد داد. زیرا هر مشکل حقوقی که در آینده پیش بیاید، مقصر اصلی آن شرکت مهرسازي خواهد بود. در ادامه مدارك مورد نیاز براي ساخت انواع مهر جهت هر عنوان شغلی ذکر شده است:

* مهر پزشکی و پرستاري

براي ساخت مهر پزشکی و پرستاري، تصویر کارت نظام پزشکی و یا پرستاري مورد نیاز است. اگر شماره نظام پزشکی صادر شده باشد، اما فرد داراي کارت نباشد، تصویر پروفایل سازمان نظام پزشکی کشور به همراه اصل کارت ملی براي احراز هویت مورد نیاز است.

* مهر اینترن

براي اینترنهایی که نیاز به مهر دارند، ارائه کارت دانشجویی، و نامه از محل اشتغال مورد نیاز است.

* مهر شرکتی

براي ساخت مهر شرکتی، گواهی عدم دارایی مهر رسمی مورد نیاز است. علاوه بر آن، مدارك مورد نیاز براي مهر شرکتی شامل تصویر آگهی ثبت شرکت به همراه کارت ملی اعضاي هیئت مدیره، نامه رسمی با سربرگ شرکت است. در صورتی که شرکت قبلا مهر داشته باشد، درخواست رسمی مهر جدید، در نامه رسمی شرکت با امضاي هیئت مدیره و مهر قدیمی در آن الزامی است.

* فروشگاهها و مشاورین املاك

براي ساخت مهر این اصناف، تصویر جواز کسب و همچنین کارت ملی صاحب جواز مورد نیاز است.

* مهر مهندسی

مدارك مورد نیاز براي مهر مهندسی تصویر کارت عضویت نظام مهندسی و یا تصویر پروانه فعالیت آن مجموعه به همراه کارت ملی فرد است.

* مهر وکالت

براي ساخت مهر وکالت، پروانه وکالت و کارت ملی مورد نیاز است.

* ساخت مهر شخصی

براي ساخت مهر شخصی تصویر کارت ملی درخواست کننده، و یا شناسنامه فرد کفایت میکند.

معرفی قوانین ساخت مهر

همانطور که گفته شد، مهر یک نشان شخصی است و استفاده از آن تبعات حقوقی و قضایی خواهد داشت. به همین جهت قوانینی براي ساخت مهر در نظر گرفته شده است، تا امکان ساخت مهر جعلی به حداقل برسد. هنگام سفارش مهر، باید تمامی مدارك مورد نیاز را ارائه کنید، و یا قبل از تحویل گرفتن آن، مدارك را تحویل دهید. هر شرکت مهرسازي میتواند در صورت ناقص بودن مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر و یا تشخیص جعلی بودن آن، نسبت به کسر ضرر و زیان وارده اقدام کند و مورد را به مراتب قضایی گزارش دهد. در صورت احراز هویت و صلاحیت فرد یا مجموعه، در آینده هر گونه مشکلات حقوقی و قضایی در رابطه با استفاده نادرست از مهر، مربوط به سفارش دهنده خواهد بود.

سخن پایانی

هر مهري که سفارش دهنده به عنوان مالک آن شناخته نشود، امکان ساخته شدن نخواهد داشت. قبل از ساخت مهر، وظیفه تایید نهایی و بررسی مشکلات با فرد سفارش دهنده خواهد بود، و بعد از تایید نهایی، هیچ مسئولیتی متوجه سازنده مهر نیست. در رابطه با مهرهایی که براي فرد مشغول در یک سازمان است، علاوه بر مدارك مورد نیاز براي ساخت مهر، ارائه نامه رسمی از آن مجموعه نیز مورد نیاز است. مهر یک امضا رسمی است، پس در حفظ و نگهداري آن کوشا باشید.

تائید مدارک خارجی در آلمان | چگونه مدارک خود را در سفارت آلمان تایید کنم | استادی اینفو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *