دسته‌بندی نشده

مهر جیبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

مهر جیبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر قصد داشته باشیم مهرها را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته‌ی اصلی «مهر ساده» و «مهر اتوماتیک» تقسیم کنیم. مهرهای ساده همان مهرهای معمولی ژلاتینی و سنتی‌اند که با استامپ مجزا سر و کار دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که از نام «مهر اتوماتیک» مشخص است، برای سادگی هر چه تمام‌تر جهت انجام کارها تولید شده‌اند. جدای از تفاوت‌های اندکی که باعث راحتی در به کارگیری این نوع مهرها می‌شود؛ مهرهای اتوماتیک در حقیقت دارای ساختاری مشابه به مهرهای ژلاتینی ساده‌اند. این مهرها می‌توانند از نوع مهر جیبی یا مهر ثابت باشند. مهر جیبی این قابلیت را دارد که بتوان هر جا آن را با خود حمل کرد.

ساختار مهر جیبی به گونه‌ای است که علاوه بر ابعاد کوچک، بتواند در خود استامپ را ذخیره کند و در جابجایی روزمره جوهر آن ریزش نکند و طول عمر مناسبی نیز داشته باشد. معمولاً مهرهای اتوماتیک جیبی را می‌توان چنین تصور کرد که یک مهر ساده‌ ژلاتینی درون پایه‌های اتوماتیک قرار بگیرد و شامل دربی نیز باشند و باعث شود که مهر زدن که به روش قبل‌تر یا همان روش سنتی و با استفاده از استامپ انجام می‌شد، به کار ساده‌تر و لذت‌بخش‌تری بدل شود و همچنین بر سرعت‌عمل کار نیز بیافزاید، با این ویژگی که بتوان این مهر را هر جا با خود حمل کرد و از ابعاد و وزن کمی برخوردار باشد.

از ویژگی‌های مهم و متمایز مهر جیبی نسبت به مهرهای معمولی می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

  1. در مهرهای جیبی، برخلاف مهرهای ژلاتینی و ساده، دیگر خبری از استامپ مجزا نیست و درون مهرهای اتوماتیک، استامپ با قابلیت شارژ شدن؛ تعبیه شده است.
  2. به دلیل عدم نیاز به استامپ به صورت سنتی، طول عمر ژلاتین در مهرهای جیبی تا چند برابر بالاتر است.
  3. مهرهای جیبی به خاطر ابعاد کوچکشان قابلیت حمل بالایی دارند.
  4. سرعت عمل در کار کردن با مهرهای جیبی در قیاس با مهرهای ساده افزایش یافته است.
  5. مهرهای جیبی همان‌گونه که از نام آن‌ها انتظار می‌رود، وزن کمی دارند و این موضوع نیز مانند ابعاد کم، قابلیت حمل و جابجایی در این مهرهای را افزایش داده است.
  6. مهرهای جیبی نسبت به مهرهای ثابت و دارای استامپ بسیار شکیل‌ترند.
  7. در مهرهای اتوماتیک و جیبی جهت تغییر دادن رنگ کافی است که استامپ داخلی یا به اصطلاح پالت جوهری که درون مهر تعبیه شده، تعویض گردد که انجام این کار به سادگی امکان‌پذیر است.

معمولاً یکی از پر کاربردترین نوع مهر جیبی که بازار موجود است و طرفداران خاص خود را دارد، مهر جیبی کشویی است. چون این مهرها ابعاد بسیار کوچکی نسبت به مهرهای اتوماتیک دیگر دارند، ولی باید به این نکته توجه کرد که گاه این مهرها جنبه‌ی تزئینی دارند و هم امر دوام این مهرها را پایین‌تر آورده است. ولی با این حال به دلیل وزن کمتر و ابعاد کمتر و ساختار خاصی که دارند، بین برخی افراد و اصناف مانند مهندسین و پزشکان مورد توجه واقع شده و از این نوع مهر جیبی اتوماتیک استفاده می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *